
Wat is SEO en waarom is dat zo belangrijk?
13 juni 2022SEO optimalisatie: hoe pak je dat aan?
Goed scoren in zoekmachines is in marketing van vandaag de dag een must. Als je namelijk niet online gevonden wordt: hoe bereiken je klanten je dan? Tegelijkertijd is er anno nu veel concurrentie op de ‘SEO markt’. Je SEO marketing helemaal zelf inrichten blijkt voor veel van onze klanten lastig te zijn. En dat snappen we. Vind maar eens een SEO expert die alle zoekmachines en richtlijnen helemaal in de smiezen heeft. Lucky you: wij hebben alle tips voor SEO optimalisatie op een rijtje gezet.
Zet je schrap, want SEO optimalisatie is een uitvoerig onderwerp. Google (en andere zoekmachines) scherpen voortdurend hun regels aan om de gebruiker een nog betere ervaring te bieden. Aan ons de schone taak om jou in één blog wegwijs te maken in SEO marketing. Enne… blijf vooral lezen: aan het einde hebben we een mooi aanbod voor je.
In dit artikel lees je:
Waarom SEO optimalisatie inzetten
SEO tips: een stoomcursus SEO marketing
- 1. Technische SEO
- Page speed
- Broken links
- SSL
- Meta tags
- Afbeeldingen
- 2. Goede SEO content
- Zoekwoordenonderzoek
- Search intent
- Rich snippets
- Indeling pagina
- Duplicate content
- Interactie
- Local SEO
- 3. Linkbuilding SEO
- Interne links
- Extern linken
- Externe links
- 4. Sociale media SEO
Voordelen van SEO optimalisatie
Wat is SEO optimalisatie?
Bij het begin beginnen is altijd goed. Wat is SEO optimalisatie nou precies? Het zijn de werkzaamheden die ervoor zorgen dat jouw website hoog in de zoekresultaten scoort. Simple as that. De uitvoering? Niet zo simpel. En zoals gezegd een ongoing proces. Dus waarom zou je er zoveel moeite in steken?

Waarom SEO optimalisatie inzetten
Wat vroeger de krant was, is nu de online wereld. Het internet is niet meer weg te denken uit je promotie middelenmix. En je website? Dat is de centrale hub van jouw merk. Als deze niet goed gevonden wordt door je klanten, is het zonde van je energie om aan andere media wel veel tijd te besteden.
Het doel voor een goede vindbaarheid is om je website op pagina 1 en het liefst in de top 5 zoekresultaten te krijgen. Waarom? De meeste zoekers kijken niet verder dan pagina 1. Bovendien is er veel aanbod online. Bezoekers hebben vaak in de eerste paar zoekresultaten een antwoord gevonden. Dan is het onnodig om verder te kijken, natuurlijk.
SEO tips: een stoomcursus SEO marketing
Zeg, en: waar moet ik aan denken bij SEO marketing? We horen het je denken. Goede vraag! SEO omvat vele onderwerpen. We delen ze voor jouw overzicht in 4 onderdelen in.
1. Technische SEO
De technische SEO zie je niet. Dat maakt het minder tastbaar, en is daarom vaak een ondergeschoven kindje. Zonde! Technische SEO is namelijk de basis van een sterke vindbaarheid. Je zou er eigenlijk naar moeten kijken voordat je inhoudelijk naar je content kijkt. Technische SEO is in te delen in meerdere even essentiële to do’s:
- Page speed
Onthoud dat goede vindbaarheid altijd draait om de beste gebruikerservaring. De snelheid van je webpagina is waar het begint. Niet alleen zorgt een traag ladende website voor een hoge bounce rate: zoekmachines zullen je ervoor afstraffen. Hoe weet je of je een goede laadtijd hebt? Dat is namelijk niet altijd met het ‘blote oog’ te meten. Gebruik een tool zoals deze om te bepalen hoe goed je laadtijd is. Zowel je mobiele site als desktop versie dienen geoptimaliseerd te zijn. - Broken links
Van dode links wordt niemand gelukkig. Jij mist een conversie, en zoekmachines vinden dat je niet genoeg je best doet voor de beste gebruikerservaring. En dat terwijl je alle handen uit de mouwen steekt! Broken links zijn gelukkig snel verholpen. Met een gratis broken link check ben jij zo weer up to speed. - SSL
Een SSL is een beveiligde verbinding. Een https-adres voor je website. Heb je deze niet? Dan zien zoekmachines je website als een onveilige site. Scammers zijn hier vaak aan te herkennen, omdat de eigenaren geen geld willen besteden aan een ‘echte’ website. Bij die groep wil je niet horen. Zorg daarom dat je over een SSL-certificaat bezit. - Meta tags
De titel en omschrijving die je in de zoekresultaten ziet kun je optimaliseren. Sterker nog: dat raden we aan. Wat ons betreft, is het geen optie, maar een must. Je kunt er zoekwoorden in verwerken, benadrukken welke diensten je levert en je bedrijfsnaam meer aandacht geven. - Afbeeldingen
Je kunt afbeeldingen een omschrijving geven. Dit heet alt-tags. Deze alt-tags zijn een ideale partner in crime voor een goede gebruikerservaring. Zoekmachines herkennen hierdoor beter wat er in de afbeelding te zien is. Een ander belangrijk aspect aangaande afbeeldingen: grootte. Afbeeldingen mogen niet te zwaar zijn qua bestandsgrootte. Waarom? Je website wordt daar traag van. En je hebt net geleerd dat een trage website een no-go is. - Het zoekgedrag anno nu is meer mobiel dan desktop. Zorg er daarom voor dat je website responsive is. Dat betekent dat je website zich aanpast naar verschillende schermformaten. Alles moet goed leesbaar zijn, klikbaar en met niet te veel scrollwerk.
- De URL's van je pagina’s mogen niet te lang zijn en bestaan het liefst uit korte zinnen. Een voorbeeld: https://socialroad.nl/seo-pakket/
2. Goede SEO content
Goede SEO content schrijven is tricky business. Zoekmachines willen namelijk dat je teksten lekker lezen voor de gebruiker. Dat betekent dat je je teksten niet kunt volproppen met zoekwoorden. De balans zoeken, daar zit het ‘m in. Gebruik je namelijk te weinig zoekwoorden? Dan sta je ook in de min bij zoekmachines. Het voordeel? Je hoeft niet altijd exacte zoektermen te gebruiken. Zoekmachines worden steeds slimmer. Ze herkennen vandaag de dag ook synoniemen, volledige zinnen, of omgedraaide zoekwoorden. Je kunt dus afwisselen tussen deze vier. We leggen hieronder uit waar je rekening mee moet houden om je pagina goed te optimaliseren voor SEO.
- Zoekwoordenonderzoek
We hadden het er net al even over. Voor je gaat schrijven, zoek je uit welke zoekwoorden je kunt gebruiken. Dit kun je met de gratis tool van Google doen. Het is verstandig om hierbij te letten op zoekwoorden die weinig concurrentie hebben. De kans dat je daartussen gevonden wordt, is klein. Zie je een goed woord met weinig concurrentie? Check dan even of het zoekvolume wel hoog genoeg is om er waarde uit te halen. Je kiest één zoekwoord waar je het meeste op focust. Daarnaast kies je zeven andere woorden om tussendoor te gebruiken. Zo wissel je af. Laat je hoofdzoekwoord daarnaast maximaal 2% van je tekst zijn. - Search intent
Wat vaak vergeten wordt tijdens een zoekwoordenonderzoek: search intent. Als ik ‘rode kat’ intyp in Google, wat wil ik dan? Misschien wil ik informatie over rode katten. Of een rode kat adopteren. Als jouw website informatie over rode katten geeft, maar ik wil een kat adopteren, klik ik je site snel weg. Gebruik daarom niet te generieke zoekwoorden, maar kies zoekwoorden waarvan je weet wat de gebruiker wil vinden. ‘Kenmerken rode kat’ of ‘informatie rode kat’ zijn hier betere zoekwoorden. Als jouw content hier het antwoord op is: zeker inzetten! - Rich snippets
Dit klinkt heel ingewikkeld, maar je hebt ze ongetwijfeld zelf weleens voorbij zien komen: rich snippets. Snippets zijn de korte stukjes antwoord die je bij een zoekresultaat krijgt. Deze zijn zichtbaar voordat je een link aanklikt. Als je daartussen staat, heb je je werk goed gedaan. Dat betekent namelijk dat je de vraag van je bezoeker exact hebt beantwoord. Hoe je die plek bereikt? Door een vraag te beantwoorden op je pagina. Stel je tussenkopje als vraag op en beantwoord deze in de alinea eronder. - Indeling pagina
De indeling van de pagina geeft bij zoekmachines aan welke teksten het belangrijkste zijn. De titel van de pagina is een H1. Daarna kun je naar eigen inzicht je pagina indelen in tussenkopjes: een H2 of H3 en natuurlijk alinea’s. - Duplicate content
Stelen mag niet. Dat vinden ook onze zoekmachines. Zoekmachines straffen websites af waar duplicate content op staat. Dat betekent dat je nooit dezelfde content twee keer op je website mag zetten. Maar, het betekent ook dat je beter geen teksten van anderen kunt kopiëren. Zoekmachines weten namelijk van wie de originele content is, en zullen flinke minpunten uitdelen aan de hergebruiker. - Interactie
Iedere zoekmachine waardeert het als er iets gebeurt op je site. Regelmatig nieuwe blogs, reviews, een nieuwe pagina: het maakt niet uit wat je doet. Als je maar iets doet. Let wel op: je wilt niet iets doen om het ‘doen’. Het moet de bezoeker wel waarde opleveren. Anders krijg je alsnog strafpunten ;-). Bedenk wat je kunt doen om regelmatig iets op je site te plaatsen. - Local SEO
Wil je lokaal gevonden worden? Dan is local SEO jouw tijd waard. Lokale SEO zet je in als je service gebonden is aan een plaatsnaam. Bijvoorbeeld als je een kapper in Rotterdam bent. Je klanten zullen niet vaak uit Groningen naar Rotterdam komen voor een kappersbeurt. Het is dus belangrijk dat je de Rotterdammers wél meekrijgt. Dit doet je door je zoekwoorden te optimaliseren op plaatsnaam. Bijvoorbeeld: “kapper Rotterdam” of “haar knippen Rotterdam”. Ook het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf profiel kan veel bijdragen.
3. Linkbuilding SEO
Ben je er nog een beetje bij? Onze derde tip in deze stoomcursus SEO marketing maakt van jou namelijk echt een SEO expert. We hebben het natuurlijk over linkbuilding. Linkbuilding is het ‘bouwen’ van de waarde op je website door middel van links. Er zijn 3 soorten links die je kunt gebruiken (het liefst alle drie):
- Interne links
Interne links zijn links binnen jouw website. Link pagina’s naar elkaar zodat de bezoeker makkelijk over je website navigeert. - Extern linken
Je kunt ook via jouw website naar andere sites linken. Let hierbij wel op: de website waar je naar linkt moet kwalitatief zijn en veel waarde hebben opgebouwd. Zorg er voor de zekerheid voor dat externe links in een nieuw tabblad openen. Zo raak je je bezoeker niet kwijt. Eventueel kun je bij externe links ook nog eens een ‘no follow’ toevoegen, zodat de zoekmachine robots deze link niet meetellen. - Externe links
Dan is er nog de backlink. Backlinks zijn links vanaf andere websites naar jouw website. Ze kunnen grote waarde toevoegen, mits je de juiste externe site selecteert. Daarover later meer.
4. Sociale media SEO
De vierde en laatste SEO tip is: gebruik sociale media. Deze vorm van communicatie kan een groot aantal kwalitatieve backlinks opleveren. Overweeg samen te werken met een influencer in jouw vakgebied. Je vergroot hier niet alleen je doelgroep mee, maar de influencer zal altijd doorlinken naar je site. Zo kun je in korte tijd backlinks verzamelen.
Voordelen van SEO optimalisatie
Nu komt puntje bij paaltje. Waarom doe je dit eigenlijk allemaal? Wat zijn de voordelen van SEO optimalisatie? We sommen het even voor je op:
- Meer traffic naar jouw website. Hoe hoger je in zoekmachines staat: hoe meer traffic je zult krijgen. Herinner je je nog dat veel mensen slechts de eerste vijf zoekresultaten bekijken? Als je daar niet tussen staat, mis je dus een flink aantal potentiële klanten.
- Als bezoekers op je website zijn, ben je er nog niet. Je wilt conversie, toch? SEO is daarvoor een goede stok achter de deur. Je bent voortdurend bezig om je website te optimaliseren, en dat zorgt ervoor dat je site steeds beter wordt. En dat vinden de zoekmachines dan weer geweldig ;-).
- SEO geeft langdurig resultaat. Je kunt gebruikmaken van een duurdere promotiemethode zoals Google Ads (adverteren in Google). Maar levert dit wel kwalitatieve leads op? Natuurlijk, misschien kopen mensen iets bij je. Of vullen ze het gewenste formulier in. Of ze ook een terugkerende bezoeker worden, weet je niet. Is het niet zo? Dan moet je weer een nieuwe Ads-campagne starten. Zonde van het geld, vinden wij. Als jouw SEO eenmaal staat en je deze optimaliseert, heb je een bijna gratis oplossing voor langdurige groei.
- SEO levert je bezoekers met de juiste search intent op. Er is al een behoefte bij de zoeker. Als de zoeker jouw site heeft gekozen, weet je dus zeker dat hij of zij interesse heeft in wat jij biedt.
Waarom SEO backlinks essentieel zijn
Nog even over backlinks. Die willen we in het bijzonder uitlichten. SEO backlinks zijn namelijk ‘ons ding’. Goede backlinks leveren flink schot in de zaak voor jouw SEO marketing. Maar, daar zitten nog best wat haken en ogen aan.
- De website die naar jou doorlinkt, dient hoge domeinwaarde te hebben. Deze waarde bouwt op met de jaren en baseert zich op de URL. Is de URL bijvoorbeeld vorig jaar ontstaan? Dan zal deze nog niet veel waarde hebben. Is de website 10 jaar oud? Dan is dat een goede optie!
- De inhoudelijke kwaliteit telt natuurlijk ook mee. Zoekmachines zijn niet van gisteren. Ga alleen in zee met sites die betrouwbaar zijn en inhoudelijk sterke content op poten hebben.
- Backlinks moeten zo natuurlijk mogelijk overkomen. Zes links in een enkel bericht is iets teveel van het goede. Zorg ervoor dat je links goed verdeeld zijn over verschillende externe sites.
Het lijkt misschien een uitdaging om het goed te doen. Toch is het verstandig om gebruik te maken van linkbuilding. En wel hierom:
- Backlinks geven je website een hoge autoriteit. Er is eigenlijk geen andere SEO marketing manier effectiever om autoriteit te bewerkstelligen. Met backlinks zeggen andere experts eigenlijk: hier moet je zijn! Zij weten van wanten. En dus denken de zoekmachines ook dat jij grote expertise bezit. Het resultaat? Een hogere ranking.
- Backlinks trekken de juiste doelgroep aan. De bezoeker komt via andere content op een externe site bij jou uit. Er is hem/haar dus al verteld wat hij voorgeschoteld krijgt. En daar heeft de bezoeker interesse in, anders hadden ze niet geklikt. Dat is nog eens een kwalitatieve lead.
- Je positie in zoekmachines is stabiel. Als je linkbuilding strategie uitgewerkt is, staat het als een huis. Je zult niet snel zakken naar een lagere positie in de SERP.
Bij Social Road zijn we bedreven linkbuilders. We hebben dan ook een flink netwerk opgebouwd met partners in verschillende branches. Zo weet jij zeker dat je links krijgt van een kwalitatieve, betrouwbare én hoogwaardige sites. Op die manier krijg je geen strafpunten, maar enkel pluspunten van zoekmachines.
Gratis SEO analyse door Social Road
Hé. SEO expert in spe. Dit is allemaal leuk en aardig. Maar hoe staat het eigenlijk met jouw SEO? Ben je na al deze tips niet benieuwd waar voor jou de winst te behalen valt? Wij eigenlijk ook wel. Dit is dan ook het deel waar je (mede) op zat te wachten. Ons aanbod aan jou:
Een gratis SEO analyse!
Na deze SEO analyse weet je precies waar winst te behalen valt in jouw SEO optimalisatie. Liever uitbesteden? Geen zorgen. Ook daarvoor zijn we de aangewezen partij. Bekijk anders eens ons SEO Pakket.


Over de schrijver
Ruben van Wijk
Online Marketeer
Online marketing draait om data en het analyseren daarvan en dat kun je wel aan Ruben overlaten. Hij houdt zich het liefst bezig met het analyseren van campagnes en het veroveren van nummer #1 posities in Google. In onze blogs geeft hij jou dé tips & tricks die je nodig hebt om succesvol te worden op het internet.